FANDOM

BlasterEdytuj

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii Gwiezdnych wojen.Edytuj

Skocz do: nawigacji, wyszukiwaniaBlaster, zwany też miotaczem lub laserem - najpopularniejsza broń energetyczna w Galaktyce, strzelająca wiązkami plazmy. Technologia ta jest wykorzystywana zarówno w broniach ręcznych (pistolety i karabiny blasterowe), jak i cięższych: na uzbrojeniu pojazdów, artylerii naziemnej i orbitalnej oraz myśliwców, statków i okrętów kosmicznych. Na technologii blasterowej oparte jest również działanie turbolaserów oraz superlasera.

Termin blaster jest też potocznie używany w odniesieniu do pistoletu blasterowego.

Laser a blasterEdytuj

Słowa laser i blaster bywają używane zamiennie. Blastery o większej mocy (szczególnie te będące na wyposażeniu jednostek kosmicznych) z reguły nazywane są (także w dokumentacji fabrycznej) laserami, mimo, że laser to zupełnie inna technologia.

Laser w rozumieniu Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation - wzmocnienie światła poprzez wymuszoną emisję promieniowania jest technologią odmienną od blastera, znacznie od niego starszą i w zasadzie nie używaną.

PodtypyEdytuj

Podstawowe typy blasterów to:

  • pistolet blasterowy (np. DL-44)
  • karabin blasterowy (np. E-11)
  • działko blasterowe (np. na wyposażeniu Z-95)
  • artyleria blasterowa (np. SPHA-T)
  • działko laserowe (np. na wyposażeniu X-winga)
  • turbolaser (np. na ISD)
  • superlaser (np. na Gwieździe Śmierci lub Gwiezdnym Niszczycielu typu Eclipse)

UżytkownicyEdytuj

Zasadniczo na posiadanie broni energetycznej należy mieć zezwolenie lokalnych władz. Obostrzenia prawne mogą być łagodniejsze w przypadku lekkiej broni sportowej, którą jest też z reguły łatwiej zdobyć. Z tego względu oddziały paramilitarne czy rebelianckie często korzystają z blasterów sportowych.

Z blasterów korzystają regularne siły wojskowe, a także łowcy nagród, najemnicy, piraci i przemytnicy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki